BRUK HUE-prisen til Pioner Skiklubb

Pioner Skiklubb fra Midt-Troms tok utfordringen, og vant denne rundens premiepott på 25 000 kroner.

– Jeg anbefaler BRUK HUE på det varmeste, og håper flere lag blir med i kampen mot mobbing og utenforskap, sier Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.

BRUK HUE for frivilligheten er et gratis undervisningsverktøy som tilbys gratis til alle frivillige lag og organisasjoner. Verktøyet er utviklet av Telenor og Røde Kors, med mål om å styrke frivilligheten i deres arbeid med å forebygge og håndtere utfordringer knyttet til nettmobbing, nettvett og utenforskap.

I denne runden var det Pioner Skiklubb i Midt-Troms som stakk av med BRUK HUE-prisen på 25.000 kr.  Klubben tok i bruk den digitale verktøykassa som ligger tilgjengelig for alle på brukhue.no. Her ligger blant annet en film som ble vist til alle utøverne i barnegruppen og deres foreldre. Filmen handler om nettmobbing og utestenging, og viser en gruppe ungdommer som opplever ulike situasjoner knyttet til dette.

– Slike filmer kan jo ofte være litt klein, men ikke denne, forteller Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.

Hun forteller at både ungene og de voksne likte filmen veldig godt, og at den tok opp temaer som traff aldersgruppen.

– Selv om mange av våre utøvere er veldig  unge og egentlig utenfor målgruppa for BRUK HUE — så tror jeg det er forebyggende å gå gjennom dette allerede nå. Selv om de ikke skjønte alt, så forsto de at dette er viktig og at dette er noe å tenke på.

Gir økt samhold
Sørensen mener BRUK HUE gjør at man kommer nærmere hverandre i et lag eller organisasjon.

– Innholdet er veldig bra, nyttig og nødvendig — samtidig som det gir samhold å kunne prate om ting. Når man kommer i en uheldig situasjon, vil man lettere kjenne det igjen og takhøyden vil være større for å ta tak i det — både for de voksne og barna. Så jeg håper at flere vil ta del i dette opplegget, og vil absolutt anbefale alle klubber og skoleklasser å benytte seg av dette, sier hun og legger til:

– BRUK HUE burde være obligatorisk.
– Hva skal dere bruke pengepremien på?

– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening. Vi har ikke bestemt oss helt enda, men det er en del ting vi har ønska oss i mange år som vi kanskje får på plass nå.

6 av 10 ledere i frivilligheten har observert mobbing
I en undersøkelse svarer så mange som 6 av 10 ledere og trenere i frivilligheten at de har observert mobbing eller utestenging i barns fritidsaktiviteter. Hele 7 av 10 av ledere og trenere svarer i undersøkelsen at de ikke har verktøy eller usikre på om de har verktøy til å håndtere mobbing og utestengelse. Siden 2009 har Telenor og Røde Kors drevet BRUK HUE sammen. Det startet som et initiativ for skolen, men siden i fjor har programmet også engasjert frivilligheten i kampen for å utrydde mobbing.

– Frivilligheten er landets viktigste inkluderingsarena, og en viktig møteplass for de unge. Vi håper flere gjør som Pioner Skiklubb, og blir med i kampen mot utenforskap og mobbing. Kanskje er ditt lag som vinner trekningen og premiepotten neste gang, sier Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge.

BRUK HUE-prisen deles ut to ganger i året. Meld ditt lag eller organisasjon på Bruk Hue