Skipresident Tove Moe Dyrhaug ble onsdag valgt inn i styret i Det internasjonale skiforbundet (FIS Council).

Første norske kvinne i FIS-styret

Skipresident Tove Moe Dyrhaug ble onsdag valgt inn i styret i Det internasjonale skiforbundet (FIS Council) under FIS-kongressen i Reykjavik. Moe Dyrhaug er første norske kvinne i FIS Council.

23 delegater sto som kandidater til de 18 styreplassene under FIS-kongressen på Island onsdag. Det nyvalgte FIS Council skal fra 2024 bestå av minimum 30 prosent kvinner. Moe Dyrhaug fikk 102 av maksimalt oppnåelig 128 stemmer under dagens valg.

– Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk stemmer av over 100 personer, og fra så mange nasjoner. Samtidig veldig motivert for å gjøre en jobb internasjonalt. Vi er en stor skinasjon, og i enkelte grener er vi dominerende. I FIS Council har vi muligheter til å påvirke internasjonale skipolitiske saker, og fortsette utviklingen av skiidretten. Jeg ser også frem til å samarbeide tett med mine nordiske kollegaer, Anna Harboe Falkenberg (Danmark), Martti Uusitalo (Finland) og Karin Mattsson (Sverige), sier Moe Dyrhaug.

Erik Røste og Tove Moe Dyrhaug.

Viktig for skinasjonen Norge
58-åringen overtar dermed posisjonen Erik Røste har hatt siden 2018. Norges daværende skipresident tok over etter Sverre Seeberg, som hadde sittet i styret som norsk representant i 14 år.
Røste gratulerer Tove Moe Dyrhaug med valget, og ønsker henne lykke til.
– FIS står foran mange viktige avgjørelser i tiden som kommer og det er derfor bra at Norge som en stor og viktig skinasjon, er representert med skipresidenten, mener Røste.
Han har sittet i FIS Council i seks år.
– Det var svært gledelig å være med å tildele VM i alpint til Narvik i 2029 på mitt siste møte. Det var en intens prosess de siste timene, men som vi etter godt arbeid fra mange, rodde i land i første runde. Det har vært en spennende reise å jobbe med teamet fra Narvik. Nå har jeg vært med på å tildele to mesterskap til Norge. Først VM til Trondheim i 2025 og nå VM i alpint til Narvik. Det er en helt spesielt å få oppleve det. I denne perioden har det vært en stor utvikling i FIS. Norge Skiforbund har bidratt på flere områder, blant annet til en langt bedre kjønnsbalanse i FIS, ikke bare på sportssiden med utviklingen av kvinnehopp og kombinert, men også i komiteer og Council. Der er det tatt et langt steg i riktig retning, selv om det fortsatt er en vei å gå, forteller han.

Les mer på FIS om dagens vedtak på FIS-congressen