Cathrine Instebø (langrenn), Per Elias Kalfoss (langrenn) og Einar Witterveen (alpint).

Trenerseminaret: Solid faglig innhold

Det var solid faglig innhold og gode synergier da Norges Skiforbunds trenerseminar i alpint og langrenn kom tilbake på kalenderen i juni.

Totalt 130 deltagere fikk med seg en rekke gode faglige innlegg fra forelesere på toppnivå da langrenn og alpint sammen arrangerte åpent trenerseminar 14-15 juni. Det var alpintrenerne som dominerte i salen på Norges Idrettshøgskole med omtrent en tredel av deltagerne.

Gjennomgående tema for seminaret var teknikkutvikling, og blant foreleserne var Øivind Sørvald fra tennisforbundet, med ferske erfaringer fra arbeidet med Casper Ruud. Det er relevante overføringsverdier for våre idretter med tanke på arbeidsmetodikk, kommunikasjonsformer og pedagogisk tilnærming.

Anders Meland har mange ulike roller både innenfor idretten og i næringslivet, blant annet er han kjent for sin rolle som rådgiver i oljefondet. Sentralt i alt hans arbeid er prestasjonspsykologi. Anders har arbeidet med Kajsa Vickhoff Lie, og sammen fortalte de om hvordan Kajsa har benyttet visualisering som verktøy for å være forberedt på ulike arenaer og scenarier.

Mental helse er et aktuelt tema i samfunnet generelt, og det er synliggjort i flere sammenhenger at idrettsutøvere også sliter med sin mentale helse. Det var derfor nyttig å høre Adrian Lorentssons fra Mental Helse Ungdom sine tanker om hvor viktig det er at vi som idrettsledere bryr oss, gir plass til alle og fanger opp de som kanskje trenger litt ekstra oppmerksomhet.

Robusthetstrening er et konsept alpinistene har utviklet sammen med Olympiatoppen, og som er benyttet over litt tid med godt resultat. I utgangspunktet handlet dette om skaderehabilitering, men har etter hvert utviklet seg til å bli et treningskonsept for å bygge en god blanding av styrke, koordinasjon, balanse, smidighet som i sum gir skadeforebyggende effekt og tilsynelatende også resultatforbedringer i bakken. Det kan se ut som det er store overføringsverdier til andre grener og idretter. Lene Püntervold og Claude Lebraux ga deltagerne på seminaret en solid gjennomgang av praktiske øvelser etter en teoretisk innledning sammen med Robert Reid og Jan Kåre Gabrielsen.

Hvordan effektivisere og optimalisere teknikktreningen med tanke på best mulig læringseffekt (over tid)? Dette er spørsmålet Christian Magelsen ga gode svar på gjennom sitt innlegg. Han har dette som tema for sitt pågående doktorgradsarbeid, og kom med mange interessante innspill basert på sin forskning.

I tillegg til de nevnte temaer ble det gjennomført grenvise sesjoner mer spesifikt rettet langrenn og alpint.

Tilbakemeldinger underveis og etter seminaret tyder på at NSFs Trenerseminar bør tilbake som et fast punkt i årskalenderen.

Dette var programmet for Trenerseminaret 2024

Kajsa Vickhoff Lie og Anders Meland