Sammen om snøutfordringen i fremtiden. Fra venstre: Ola Rønning (SKI-VM), Arne Horten (Norges Skiskytterforbund), Susanna Sieff (FIS), Tobias Lund (Norges Skiskytterforbund), Marita Andresen (Norges Skiforbund), Ole Marius Moen (SINTEF), Marit Gjerland (Norges Skiforbund) og Ola Keul (Norges Skiforbund).

FIS mener snø-samarbeid er avgjørende

– Snø er nøkkelordet for fremtiden til skisporten våres. Dette var et veldig nyttig seminar i Trondheim, mener bærekraftdirektør i Det internasjonale ski- og snowboardfobundet, Susanna Sieff.

Denne uka gikk seminaret, SNOW Summit av stabelen i Granåsen. Med aktører fra de nordiske landene, Italia og fra FIS var det mye kompetanse som ble delt mellom de cirka 35 deltakerne. Det var SKI-VM, Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund, SINTEF, NTNU og Trondheim kommune som inviterte til seminaret, og dette ble arrangert i regi av snøprosjektet, Snow for the Future.

Klimakrisen har en så kritisk og direkte innvirkning på fremtidens skisport. Alle aktørene og interessentene, som er involvert i å organisere ski- og snowboardarrangementer, har en lang liste med områder å jobbe med. Her er selve snøen viktigst av alt. Produksjon, lagring, stell og håndtering av snø må gjøres på en bærekraftig og virkningsfull måte i fremtiden, og dette var kjernen i diskusjonene under SNOW Summit.

Susanna Sieff, sammen med arrangører av skirenn, arenaledere og industrien, presenterte også FIS sine bærekraftmål under seminaret.
– Riktig snøhåndtering er en viktig brikke i puslespillet for å bli mer bærekraftig, redusere vann- og energiforbruket, samt å øke effektiviteten. Utvekslingen mellom forbund, teknologiske partnere og forskere, er avgjørende, og dette er kritisk viktig, sier Sieff.

Det var Marit Gjerland fra Norges Skiforbund og Sieff som introduserte et nytt nordisk forskningsprosjekt under seminaret. Dette nordiske forskningsprosjektet gjøres i et partnerskap mellom FIS og NSF. Her vil Susanna Sieff og FIS være med å legger til rette for prosjektet, som vil inngå i Snow for the Future. Snow for the Future er også blitt endel av FIS sitt bærekraftprogram, og målsettingen er at prosjektet videreføres som et nordisk løft i fremtiden.

– Tusen takk til FIS for gode tilbakemeldinger etter dette seminaret, og at de setter bærekraft og klima så høyt på agendaen. Basert på forskningsresultater ønsker vi i et nordisk samarbeid for å gå videre til innovasjon og utvikling slik at vi sikrer snø hvor det for idretten er viktigst; i nabolagene og for å sikre vinterarrangementer tidlig og sent på sesongen. Dette er felles utfordringer for alle vintersportsnasjoner. Derfor må vi sammen med leverandører og sluttbrukere i aktuelle land samarbeide om ressursbruken for å gjøre forskning om til snø hvor vi trenger den mest. Norges Skiforbund er svært fornøyde med støtte fra FIS og at svensk og finsk skiforbund vil delta i det videre arbeidet. Snow summit ble avsluttet med brainstorming for å få innspill til kommende arbeidspakker i det nordiske prosjektet, forteller anleggsrådgiver i Norges Skiforbund, Marit Gjerland.

Målet er at det blir produsert så miljøvennlig snø som mulig i fremtiden, og da vil det tvinges frem nye teknikker som også gir så lite CO2 utslipp som mulig.