Her ser vi fra venstre Ola Rønning (SKI-VM), Erlend Brenna Raabe (Green Producers Club) og Marita Andresen.

Høy ambisjon på bærekraftarbeidet

– Et veldig bra møte. Målet er at alle kan bidra for å redusere klimautslippene. De valgene vi gjør kan ha store utslag, sier Marita Hakestad Andresen i Norges Skiforbund og Ola Rønning i SKI-VM.

SKI-VM og Norges Skiforbund har høye ambisjoner på bærekraftarbeidet, og denne uka var det frokostmøte med Green Producers Club (GPC) i Trondheim med cirka 25 deltakere fra hovedsakelig event- og kulturbransjen . GPC har utviklet klimaverktøyet Green Producers Tool som skal bidra til redusert CO2-avtrykk i skiidretten, og alle de store arrangørene til Norges Skiforbund har blant annet målt utslipp sist sesong. Nå skal også Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) ta i bruk verktøyet. Dette betyr at mange nasjoner og store internasjonale arrangementer i ski-verdens skal måle utslipp på en ny måte. Ved hjelp av faktabasert data er målet å redusere utslippene slik at ski-verden bidrar til å nå klimamålene innen 2030. Dette kan også ha innvirkning på terminlister og hvordan skirenn gjennomføres i fremtiden.

– Vi har nå ett års erfaring med Green producers Tool  hvor vi har fått testet sportsmodulen i verktøyet. Nå gjelder det å dele mer kunnskap fremover slik at vi tar vår del av det grønne skiftet, sier Marita Andresen.

Fremover er målet for både SKI-VM og Norges Skiforbund at de kan gi arrangører et klimaregnskap de kan budsjettere etter. Her kan de også gi forskningsbasert resultater fremfor synsing, gi arrangører bedre forståelse av våre vesentlige utslipp ligger.

Under frokostmøtet var det innledning med Erlend Brenna Raabe i Green Producers Club før Marita Andresen og Ola Rønning kom med sine innblikk og erfaringer. Tilslutt fortalte Ketil Flatøy fra NRK om programmet Norges tøffeste». Disse vant NRK’s egen fagpris som grønn produksjon, og kom med gode eksempler om en mer «grønn» TV-produksjon.

Det er allerede planen at Falun-VM 2027 skal overta Trondheims arbeid slik at verktøyet blir enda bedre i fremtiden.

Les også tidligere sak: Innfører klimaverktøy

Her ser vi Marita Andresen i aksjon.