Fra prøve-VM i Granåsen (VM Trondheim)

Skal forebygge doping

Kampanjen ÆRLIG TALT bruker profiler som Therese Johaug, Trond Nystad og Max Hauke for å forebygge doping fram mot VM i Trondheim.

– Et mesterskap på hjemmebane er en fin mulighet til å skape økt bevissthet omkring antidopingarbeidet. Målet er å beskytte de rene utøverne og øke kunnskapsnivået i idrettsbevegelsen, sier Ella Gjømle Berg, fagrådgiver i Antidoping Norge og tidligere langrennsløper.

VM-organisasjonen ser frem til å arrangere tiårets største, norske folkefest i Granåsen i perioden 26. februar til 9. mars, 2025. I forberedelsene til mesterskapet har alle ansatte gjennomført læringsprogrammet «Ren Utøver». Samtidig støtter Ski-VM kampanjen ÆRLIG TALT, som belyser et viktig tema.

– Vi synes det er både bra og viktig at Antidoping Norge bruker VM i Trondheim til å sette et ekstra søkelys på dopingproblematikken. Ingenting er mer ødeleggende for et mesterskap enn doping, sier VM-sjef, Åge Skinstad.

Emil Iversen veksler med Johannes Høstflot Klæbo t.h. under sprint lag kvalifisering i ski-VM i Seefeld. Bak ser vi Dominik Baldauf og Max Hauke t.v.
Foto: Terje Pedersen / NTB

Ella Gjømle Berg er fagrådgiver i Antidoping Norge og tidligere langrennsløper. Nå jobber hun blant annet med kampanjen ÆRLIG TALT frem mot VM i Trondheim.

Kampanjen hadde kickoff under Toppidrettsveka 17. august i Granåsen og i tiden framover vil videoene med profilene bli offentliggjort. Ella Gjømle Berg forteller litt om hver enkelt historie:

Max Hauke er utøveren alle husker fra VM i Seefeldt, som rett og slett ble tatt på fersken rett før start på 15 kilometer klassisk.

Trond Nystad var på samme tidspunkt langrennskoordinator for Det østerrikske skiforbundet. Han gir oss et innblikk i kulturen på laget og hva som er forklaringen på hvorfor noen tar et slikt valg.

Trond Nystad var langrennskoordinator i Det østerrikske skiforbundet da dopingskandalen skjedde under VM i Seefeldt. Han forteller sin historie i ÆRLIG TALT. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Therese Johaug forteller om sine erfaringer med å være en utøver som tar imot medisiner fra legen uten å sjekke selv.

Magne Slørdahl var dopingkontrollør under VM i Trondheim i 1997, og var med å ta Ljubov Ivanovna Jegorova for doping under mesterskapet.

Therese Johaug har opplevd store oppturer og nedturer i karrieren. Hun bidrar inn i kampanjen ÆRLIG TALT. Foto: Geir Olsen / NTB

– Det begynner å bli en del år siden Johaug-saken. Men det er fortsatt utøvere på toppnivå som svarer ja på spørsmål om at det man får fra trener eller lege, det kan du bruke. Det er skremmende og viser at vi har en jobb å gjøre, sier Berg.

– Hvor stort er dopingproblemet i nordiske grener i dag?

– Vi har tror på at de aller fleste utøverne er rene. Men vi ser at det av og til skjer glipper. Folk som har astmamedisin, men som kanskje ikke lenger har astma. Det har også vært noen med forurenset kosttilskudd. Det er unødvendig og kunne ha vært unngått med litt mer kunnskap, avslutter hun.

Kampanjen fortsetter gjennom at Antidoping Norge besøker skilinjer rundt om i Trøndelag i tiden framover. De skal også i samarbeid med Ski-VM og FIS ha forebyggende program for utøvere under mesterskapet i Trondheim.

PS! Antidoping Norge oppfordrer idrettslag til å bli med på Rent IL stafetten. Den startet med Utleira IL, og er et tiltak for å utfordre flest mulig idrettslag til å bli Rent IL gjennom en sertifiseringsordning.

Fakta
Norges Skiforbund jobber aktivt med antidopingarbeidet (se gjerne vår temaside). Holdningskampanjen Ærlig talt drives av Antidoping Norge. Det er også inngått et samarbeid med Ski-VM 2025 og Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) i forbindelse med kampanjen. Gjennom ærlige historier fra personer berørt av dopingtematikken, vil Antidoping Norge bygge holdninger og utfordre til konkrete handlinger for å beskytte en ren sunn idrett. Norges Skiforbund vil også dele relevante historier/innhold. Senere i høst kommer det også en egen landingsside for prosjektet.

Les mer om Norges Skiforbunds antidoping-side

Les mer om Antidoping Norge