Fra venstre: Robert Bjørklund (Eiendomsforvalter i Tydal kommune), Ola Morten Græsli (Tydal IL ski), Frida Hansson (Trøndelag fylkeskommune), Jens Arne Kvello (ordfører Tydal kommune) og Lill Bente Mæhla Totland (Sparebank 1 SMN). (Maiken Gjærevold Woldseth)

Bygger helårsanlegg i Tydal

Tydal er valgt ut som et av tre pilotanlegg i prosjektet «Ski, sykkel- og aktivitetsanlegg i Midt-Norge». I Tydal legges nå planer for et nytt anlegg som skal være tilgjengelig året rundt.

Kløfta aktivitetsområde er den andre piloten i prosjektet som er valgt ut som et kommende helårsanlegg. Målsettingen er at anlegget i Tydal skal bidra til mer aktivitet og flere møteplasser for barn og unge, som vil være et viktig grep for folkehelsen.

Her ligger det planlagte helårsanlegget – befaring i høst.

– Fantastisk for oss, og vi er kjempefornøyde med å bli valgt ut som en av pilotene. Nå gleder vi oss til å komme i gang. Dette kan skape flere møteplasser for egenorganisert aktivitet gjennom hele året for ski, sykkel og andre aktiviteter. Vi er en liten kommune som har mange hytteeiere, og et slikt helårsanlegg bidrar svært positivt for hele bygda, forteller Ola Morten Græsli i Tydal IL ski.

Området ligger rett ved siden av skolen og nært barnehage i Tydal kommune, Ås. Aktivitetsområdet er i dag mye brukt både sommer og vinter. Dert ligger barne/ungdomsskole, barnehage, langrennsløyper, rekrutthoppbakke. fotballbane, basseng, naturpark, kultursti og idrettshall i umiddelbar nærhet. Det er i tillegg i området allerede et etablert tilbud om gratis utlån av aktivitetsutstyr fra kommunens frivillighetssentral.

– For distriktene i Trøndelag vil slike anlegg være med å bidra til et større mangfold av aktiviteter og skape økt bolyst. At det også skal være tilrettelagt for utlån av utstyr nært anlegget, gjør at alle som vil skal kunne delta, på ski, sykkel og/eller drive med annen passelig aktivitet, sier Anne Marit Mevassvik, direktør for kultur og folkehelse i Trøndelag fylkeskommune.

– SpareBank 1 SMN tar samfunnsansvaret på alvor, og vil bidra til å skape bolyst og positive aktiviteter i våre lokalsamfunn. Vi heier på at barn og unge skal ha muligheter til lek og utfoldelse, og bygge gode felleskap. Prosjektet med å bygge helårsanlegg rundt omkring i regionen bidrar både til god folkehelse, og sterkere felleskap. Det er gledelig å se hva vi kan få til når vi samarbeider, sier Lill Bente Mæhla Totland, regionbanksjef i SpareBank 1 SMN.

Fakta
Målet med prosjektet er å gi barn og unge muligheten til å bedrive enda flere uteaktiviteter gjennom hele året. Prosjektet skal bidra til at det blir bygget inntil 20 helårsanlegg i Trøndelag og i Møre og Romsdal de neste årene. Anlegget skal tilrettelegges for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet, og skal også fungere som sosiale møteplasser i nærmiljøet. Prosjektet er et samarbeid mellom Norges Skiforbund, skikretsene i Trøndelag og Møre og Romsdal, Trøndelag fylkeskommune, SpareBank 1 SMN, og Norges Cykleforbund. Prosjektet finansieres som et spleiselag mellom Trøndelag fylkeskommune, SpareBank 1 SMN, spillemidler og dugnad. Tverga, som er et ressurssenter for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet i Norge, er også med i samarbeidet.

Les også: Bygger helårsanlegg i Stod
Les også: Satser stort på helårsanlegg i Midt-Norge

Alle brukergruppene og deler av prosjektgruppen samlet i høst for befaring i det planlagte helårsanlegget.