Vikersund (NTB)

Kommentar til høringsforslag om revisjon av Nasjonalanleggsordning

Kulturdepartementet (KUD) har som del av pågående anleggsgjennomgang utarbeidet alternative forslag til ny ordning for nasjonalanlegg.

Kvitfjell. Foto: NTB

Kulturdepartementet (KUD) har som del av pågående anleggsgjennomgang utarbeidet alternative forslag til ny ordning for Nasjonalanlegg. Aktuelle særforbund og NIF ble forelagt disse forslagene i møte med KUD 3.sept. Kulturdepartementet har med dette invitert til høringsrunde om ny ordning.

Kulturdepartementets forslag kan oppsummeres i tre  punkter;

1. Det opprettes ny tilskuddsordning for anlegg for internasjonale mesterskap. Disse ekstratilskuddene vil kunne dekke elementer som;

-       Ombygninger
-       Tilpasninger
-       Provisorier
-       Mediefasiliteter

2. Ny innretning for Nasjonalanleggene der det foreslås 2 alternativer:
Alternativ a) Dagens ordning med noen justeringer videreføres
Alternativ b) – Differensiert ordning ved å;
• Erstatte dagens avtaler med ulike løsninger
• Videreføring av tre avtaler med utgangspunkt i samme vilkår som i dag.
- Vikingskipet
- Vikersund
- Holmenkollen skiskyting
- Fortsatt avtale om Ullevål Stadion på justerte vilkår

I alternativ løsning for mesterskapsanlegg for ski nordiske grener og alpint legges til grunn avtale med skiforbundet fra 1998. Denne omhandler midler til anleggsinvesteringer for ski nordiske grener dvs. Holmenkollen, Lillehammer og Granåsen.
Samme prinsipp foreslås også å legges til grunn for alpint: dvs for Hafjell, Kvitfjell og Narvik. Det vil si at anleggene vil kunne søke midler til anleggsinvesteringer i det/de anleggene som har fått tildelt mesterskap. Nåværende nasjonalanleggsavtaler for ski nordiske grener og alpint videreføres ikke.
Norges Skiforbund har i forarbeidene til høringsforslaget overfor KUD vært tydelig på at det er ønskelig med en videreføring av dagens ordning. Dette bygger på at nasjonalanleggene er arenaer for årlig gjennomføring av mellom 18-20 World Cup konkurranser, og speiler den internasjonale tyngden Norge har som skinasjon. World Cup arrangementene er en viktig del av skiidrettens økosystem som overrisler all aktivitet fra bredde til landslag.

Granåsen

Holmenkollen. Foto: NTB

Det er derfor kritisk viktig at skiidretten har rammebetingelser for å opprettholde arenaer som har tilfredsstiller teknisk standard for WC-nivå.
Norges Skiforbund vil derfor sammen med arrangørselskaper og anleggseiere gå grundig gjennom forslagene for å se på konsekvenser for arrangementer og annen aktivitet. Dette vil danne grunnlag for NSFs høringssvar som skal forelegges KUD innen 1. des. 2024.

Se informasjon fra KUD

Narvik. Foto: Narvik