Freeskilandslaget 2018-19

Norges Skiforbund har uttatt fem utøvere på NOR Freeski-landslaget sesongen 2018-19.

Etter en sesong med fantastiske sportslige resultater, bestående av OL-gull, sammenlagtseier i verdenscupen, flere sammenlagtseiere i AFPs totalcup, tre X Games-medaljer, samt flere individuelle pallplasseringer i verdenscupen, er det nå klart for en ny sesong. Med «lag-kula» i slopestyle fortsetter Norge å bekrefte sin posisjon som en av verdens beste freeskinasjoner.

Dette er NOR Freeski-landslaget sesongen 2018-19:

Kvinner:
Johanne Killi, Dombås IL
Sandra Eie, Bærums Skiklub

Menn:
Øystein Bråten, Torpo IL
Ferdinand Dahl, Ingierkollen Rustad Slalåmklubb
Christian Nummedal, Hakadal IL
Birk Ruud, Bærums Skiklub

Junior, kvinner:

Elvira Marie Ros, Lillehammer Skiklub

Junior, menn:

Sebastian Schjerve, Namsos IL Alpin
Ulrik Harstad Samnøy, Bærums Skiklub
Daniel Ruud, IL Heming
Tormod Frostad, Bærums Skiklub
Mats Lilland, Hovden Sportsklubb

Juniorlandslagstrener Christoffer Schach sier at han gleder seg over et lag som legger press på landslaget, og som har bevist at de har det som skal til for å ta det neste steget.

Tiril Sjåstad Christiansen har valgt å takke nei til landslagsplass foran sesongen 2018-2019, og uansett hvor mye vi skulle ønske hennes brede smil med videre, så støtter vi hennes avgjørelse fullt ut. Tiril har gjennom mange år vært en pioner innenfor freeskisporten i Norge. Hun kommer riktignok til å fortsette med dette, men utenfor landslaget. «Twintip-Tiril» hadde dette å si om avgjørelsen, og begrunnelsen for valget:

- Det er veldig tungt å tre ut av landslaget, og veldig rart! Å være på Nor Freeski-landslaget har vært min verden og det har betydd utrolig mye for meg. Men det innebærer også en ganske «heavy» konkurranse og treningsplan, som først og fremst er fokusert rundt å gjøre det bra i verdenscupen og de største konkurransene i park.

For 2018-2019-sesongen har jeg lyst til å kjøre de konkurransene jeg liker best, men jeg ønsker å stå fritt til å velge hvilke jeg vil kjøre og gi meg selv litt ekstra spillerom. Det ønsker jeg for å kunne prøve litt andre ting som skikjøring kan by på, men jeg tror også det vil være bra for å kunne holde på med skikjøring i mange år fremover. Så langt har kallenavnet mitt vært «twintip-Tiril», så nå har jeg lyst til å teste «topptur-Tiril» og «freeride-Tiril», men uten at «twintip-Tiril» legges bort. Jeg setter utrolig stor pris på all støtte og det gode samarbeidet jeg har hatt med alle i NOR Freeski og Skiforbundet i så mange år, og jeg er sikker på at vi kommer til å fortsette med det i årene som kommer også, sier hun.

Felix Stridsberg Usterud har også foran 2018-2019 sesongen valgt å takke nei til en plass på freeskilandslaget. Stridsberg Usterud ønsker mer fokus på studier fremfor full freeskisatsing, men kommer til å være med i miljøet fremover. Han er absolutt ikke ferdig med sporten, og kommer også til å hjelpe sin klubb, Bærums Skiklub, i treningen av nye talenter som kommer.

- Det er utrolig trist å trekke seg fra landslaget etter fem år, og spesielt etter sesongen som har vært. Men jeg har lyst til å gjøre andre ting også, og går etter sommeren inn som fulltidsstudent på det andre året på BI. Jeg kommer fortsatt til å stå aktivt på ski, men velger å trekke meg fra konkurransesiden av skikjøringen. Sesongen vi nå avslutter har vært den morsomste jeg har hatt noen gang og jeg vil gjerne gi en stor takk til mine lagkamerater og trenere for alt, sier han.