Landslagene og status inn mot sesong

Sesongen nærmer seg med stormskritt og de ivrigste har allerede fått kjenne på sesongens første skiturer. Konkurranseplanene er spikret og høydepunktene er ringet rundt i kalenderen!

Det blir en viktig og innholdsrik sesong for både junior- og seniorlandslaget. Kanskje spesielt for seniorene som går inn i en OL-kvalifiseringsperiode for OL 2026. Siden OL-øvelsene er sprint og sprintstafett, er det dette som blir primærfokuset for laget denne sesongen. Vi håper å kunne slå oss inn på nasjonal ranking og gode enkeltutøvere for å få med flest mulig norske til de Olympiske Leker i 2026.

Internasjonale terminlisten

Seniorlandslaget planlegger å delta på samtlige 9 konkurransehelger gjennom sesongen. Sesongens hovedmål vil være VM i Sveits og WC på hjemmebane i Tromsø. Alle konkuransehelgene har enten innslag av sprint eller sprintstafett.

Juniorlandslaget planlegger å delta på 3 konkurransehelger internasjonalt, samt VM. I tillegg vil de være aktive på den nasjonale arenaen. Det blir spennende å se hva juniorene kan få til mot internasjonal motstand. De har allerede vist at de kan bite godt fra seg, og nå som laget har blitt satt i ett bedre system med god treneroppfølging og et økonomisk fundament.

Torstein Vestli har fått æren av å være juniorlandslagets trener. Det er en spennede herremann med en allsidig bakgrunn fra flatbygdene på Hedmarken. Han har gjennom flere år vist sin lidenskap for randoneesporten med å være en miljøbærende person i Lillehammertraktene. Han har arrangert både NM og norgescup i Randonee i og rundt Lillehammer de siste årene.

Det øvrige støtteapparatet er velkjent fra de foregående sesongene. Martin Hanem Bartnes styrer skuta i trygg og god retning. Med seg har han den nysgjerrige og kunnskapsrike trenerduoen Ove Erik Tronvoll og Ola Hovdenak.