NSF Telemark lagstruktur, regionsatsing, og Landslagsuttak

Norges Skiforbund Telemark har uttatt utøvere på landslaget sesongen 2024-2025.

NSF Telemark har vedtatt lagstruktur og regionsatsing. I tillegg er det uttatt åtte utøvere til elitelandslaget basert på forrige sesong resultater.

Lagstruktur og regionsatsing:
Basert på diskusjoner på vårfagmøtet, diskusjoner i NSFT mellom trenerteam & Sportssjef, samtaler med Eliteutvalget og TK, samt grenens økonomi, så har vi blitt enige om følgende lagstruktur for sesongen 2024/25.

• Elitelandslag (A): 4 løpere
  • Elitelandslag (B): 4 løpere

Rekruttlandslaget tas vekk og det innføres 3 regionlag;

• Region Vest, Senter Framnes I.L i Hordaland Skikrets
  • Region Midt, Senter Åndalsnes I.L i Møre & Romsdal Skikrets
  • Region Øst, Senter ØTI Hafjell i Oppland Skikrets

Hensikten med Regionlag er å utvikle aktive Telemark-miljøer i Regionene for å kunne utvikle Telemarksporten og gjøre den bærekraftig over tid. Mer aktivitet i nærområdene, bedre tilbud til flere, Telemark mer synlig som treningsgruppe i flere regioner. Dette betyr også mindre reising, kostnader og miljøavtrykk.

Regionlagene vil ha en Regionansvarlig («Sportssjef»). Disse vil jobbe tett sammen med NSFT, og motta Treningsprogram og få oppfølging fra trenerteamet til NSFT. På sikt så er det essensielt å utvikle regional trenerkompetanse ytterligere.

Det vil bli også bli utviklet et rammeprogram mhp barmarkstrening, skitrening og samlinger i regionene. Alle aktive Telemarkskjører i klubbene er automatisk med på regionlagene.

Løpere på regionlag vil bli invitert med på utvalgte Landslagssamlinger.

Uttak WC er basert på prestasjoner/resultater og er uavhengig av lag.

Landslagsuttak:
Norges Skiforbund Telemark har tatt ut følgende løpere på landslagene basert på resultater i forrige sesong.

• Elitelandslag (A): 4 løpere

Trym Nygaard Løken, Bækkelaget - Oslo
Gøril Strøm Eriksen, Bækkelaget - Oslo
Jacob Benjamin Alveberg, Bækkelaget – Oslo
Kaja Bjørnstad Konow, Hagahogget - Akershus
Samtlige løpere har mottatt stipend fra Olympiatoppen.

• Elitelandslag (B): 4 løpere

Ella Strøm Eriksen, Bækkelaget - Oslo
Emma Araldsen, Hagahogget – Akershus
Maria Heggheim Berge, Kolbu KK – Oppland
Mikkel Nygaard Løken, Bækkelaget - Oslo

Elite (B) får tilbud om å delta på utvalgte Landslagssamlinger, og de får også tilbud om å være med på all aktivitet på respektive regionlag ’s treninger og samlinger.

Oppsummering fra Sportssjef Bjørn Espen Aase:
– Vi har tro på at denne lagstrukturen vil styrke telemarksporten på kort og lang sikt. Satsingen med tre regionlag vil bidra til å utvikle gode treningsmiljøer både i klubb og i regionene. Det er flere gode løpere i regionene, både juniorer og seniorer som er meget dyktige telemarkkjørere, og som tidvis har levert meget gode prestasjoner og resultater. Disse vil ha best mulighet til å utvikle seg ytterligere med aktive miljøer i klubb og region, og på utvalgte samlinger med Landslagene. Det er viktig å tenke langsiktig og bygge opp både robusthet og ferdigheter iht denne modellen. Jeg tror at flere av disse løperne kommer til å prestere på høyt nivå i kommende sesong og få mulighet til å kjøre World Cup.

Løpere uttatt på Elite A er meritterte internasjonale toppløpere som vil kjempe i toppen i World Cup og VM. VM arrangeres i perioden 19-23 Mars i Les Contamines Montjoie (FRA) og er et høydepunkt og sentralt mål.

Alle Elite B løpere har topp 10 plasseringer i World Cup i forrige sesong og har potensiale til å ta pallplasser i sesongen som kommer.