Barmarksamling, Totens Tøffeste og Norges største pizzaovn

15 utøvere fra Landslagene og Regionlag Midt og Øst har hatt en meget bra barmarksamling med base på Kolbu på Toten.

Nylig satte utøvere fra landslagene og regionslagene Midt og Øst kursen mot Kolbu for barmarkssamling. På Kolbu har landslagstrener Lars Ove Berge et småbruk med masse plass både innendørs og utendørs. Det inkluderer fotballbane, et stort bygg med sovesal med plass til alle, og et anneks med det som må være Norges største pizza ovn! Og kokken Lars Ove tryllet frem italienske pizzaer som overgår det meste av hva du får på restauranter. Det ble naturlig nok svært godt mottatt av sultne skiløpere!

Treningsmessig var samlingens utbytte stort, og gode samtaler og hyggelig sosialisering bygger lag frem mot sesongen. Programmet var variert med basistrening, ballspill, og rulleski. Fredag var det 15km skate gjennom nydelig bølgende kulturlandskap på ny-asfaltert og lite trafikkert vei til Karidalen skisenter hvor vår dyktige barmarkstrener Arnstein Sunde ledet videre trening med fokus på teknikk.

Lørdag deltok vi med 3 lag i terrengløpet Toten Tøffeste hvor utøverne fikk kjørt seg i en folkefest i Gjøvik. Fantastisk bra arrangement og god trening. Lagene plasserte seg godt, alle topp 5 i sin klasse.

Siste dagen ble tilbrakt i Hafjell i strålende Indian Summer vær. Downhill sykling stod på programmet, og full beskyttelse inkl helhjelm og fullblods fulldempede downhill-sykler ble leid. Trener og Regionansvarlig for NSF Telemark Øst Eirik Rykhus ledet gruppen på ypperlig vis. Like sprek etter 3-blank på Birkebeinerittet dagen før og nr 6 i klassen sin i trippelen, viser at Telemarkkjørere er allsidige. Eirik ga en god innføring i teknikk, og vi startet med pump track for å bli kjent med sykkel og basis teknikk før det bar ut i løypene. Smart nok startet vi i det enkleste grønne løypene og økte vanskelighetsgraden etter som ferdighetene og motet økte. Her var det utfordringer for alle, og mange imponerte stort! Det viktigste er å oppleve mestring og utfordre seg selv. Veldig overførbart til telemarkkjørg i forhold til balanse, sporvalg, fysikk, og ikke minst guts!

NIF-EPI03, 03