Nye plastbakker i Tromsø

Tromsø skiklub oppgraderer bakkene sine. Med plast I K45-bakken er Grønnåsen Hoppsenter et steg nærmere et helårs hoppanlegg for utøvere på alle nivåer. Her følger en rapport fra klubben.

Tromsø skiklub hopp eier og driver selv Grønnåsen Hoppsenter med fem hoppbakker fra K6 – K70. Gjennom massiv dugnadsinnsats fikk vi høsten 2021 ferdigstilt to supre rekrutteringsbakker i K6 og K15. Høsten 2024 startet vi videre oppgradering for helårsbakke også i K45, og i årene fremover vil også de to resterende bakkene, K30 og K70 bli oppgradert.

Hopp er en teknisk idrett som krever gode – og sikre – anlegg, sporten har også utviklet seg i en slik retning at det nå kreves helårsanlegg der utøverne kan hoppe på plast i sommerhalvåret. Vi har rundt 40 hoppere i bakkene i løpet av vinteren og til nå har barn og ungdommer som hopper i de større bakkene måtte reise langt for å få hopptrening i sommersesongen. Dette slipper de nå, samt at jevn trening også sommerstid vil gi våre utøvere like muligheter som hoppere sør i landet. Valget om å starte med K45 i det videre arbeidet med plastlegging er at da vil også de som hopper i den største bakken (K70) få fin trening, siden dette er en relativt stor bakke der en kan hoppe nærmere 50 meter. Bakken har også allerede helårsspor i overrennet.

Grunnarbeidet gjøres nå i høst, der profilen er ferdigstilt og rammer og fylling av grus utføres av lokal  entreprenør. Vanter i overrenn og unnarenn snekres på dugnad. Før snøen kommer i høst vil bakken være klarlagt for plastlegging og montering av vanningsanlegg så snart snøen går til våren. Vi satser på åpning av plastbakken i K45 rundt St.Hans.

All aktivitet i Tromsø skiklub hopp er basert på frivillighet og vi er så heldige å ha mange dedikerte foreldre og andre hoppentusiaster som har gjort, og gjør, en enorm dugnadsinnsats i anlegget. Likevel er plastlegging, vanningsanlegg, helårsspor i overrenn, helårsheis med mer, så kostbare investeringer at vi er helt avhengig av støtte for å kunne realisere dette. For K6 og K15 fikk vi Spillemidler, og for K45 har vi fått tildelt 1 million fra SpareBank 1 Nord-Norges Samfunnsløftet samt at vi har inne en søknad om Spillemidler også for denne bakken.

Arbeidet med å oppgradere alle bakkene i Grønnåsen hoppsenter til helårsbakker skjer gjennom Tromsø skiklub hopp sitt prosjekt Grønnåsen2026. Dette vil gi et stort løft for hoppsporten i nord. Likevel, selv om K70 virker stor for mange er dette kun klassifisert som Liten bakke. For ungdommer som ønsker å satse og delta i NorgesCup renn foregår dette i K90 eller K120, bakkestørrelser vi i dag ikke har nord for Mo i Rana. Tromsø skiklub hopp er derfor også engasjert i arbeide for å realisere store hoppbakker av internasjonal standard gjennom samarbeidet i Arktisk Arena.

NIF-EPI01, 01