Vant europacupen i slalåm

Theodor Brækken (23) fra Ingierkollen/Rustad Slalåmklubb vant europacupen i slalåm sammenlagt. Dermed har han sikret seg friplass i World Cup kommende sesong.

I finalerennet i Hafjell søndag kjørte Brækken seg inn til annenplass. Han vant slalåmcupen med 124 poengs margin til svenske Fabian Ax Swartz. Brækken

– Det er ganske Nice å vite at man har en egen plass i World Cup kommende sesong. Fremgangen skyldes nok hard, mye og jevnlig trening over tid. Er også utrolig takknemlig for det trenerne i Norges Skiforbund Alpint, NTG Lillehammer og Ingierkollen Rustad Slalomklubb har lagt inn for å gjøre oss så gode som mulig. Jeg hadde ikke klart det uten dem, og har også fått lov å prøve megi World Cup i år, noe som har vært veldig lærerikt, forteller Brækken.

Dermed ble det både totalseier i slalåmcupen for både kvinner og menn til alpinlandslaget. Dette betyr at Norge har sikret seg en ekstra plass i World Cup-rennene i slalåm kommende sesong. Ikke rart sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste, smiler.
– Dette er imponerende av både Bianca i går og Theodor i dag. Theodor har levert en imponerende god sesong, sier Ryste.

Marte Monsen imponerte også på Hafjell søndag med å kvinne kvinnenes storslalåmrenn.