VM-Gull til Frank Wahlstrøm (13)

Frank Wahlstrøm (13) fra Trysil IL imponerte hele freeskiverden med å vinne gull i slopestyle i junior-VM i italienske Livigno tirsdag.

Det er noe unikt med denne 13-åringen fra Trysil IL som spås en lysende fremtid. Wahlstrøm byttet nylig statsborgerskap fra Sverige til Norge. Han bor og går på skole i Sverige, men trener ofte i Trysil og kjører for Trysil ettersom familien har hytte der. 13-åringen med familie måtte reise til utlandet for å kjøre FIS-renn for å samle FIS-punkter slik at han kunne kjøre norgescup i Norge. Da han ble kvalifisert for norgescup fikk han til en strålende sesong, og klarte å kvalifisere seg for junior-VM. I kvalifiseringen mandag kjørte han inn til tredjeplass. Dermed seilet han inn som en av flere favoritter i dagens finale hvor han fikk en score på 91 poeng som holdt til VM-gull.

– Det var Vanskelig forhold idag, men er fornøyd med å lande runnet jeg hadde planlagt. Fantastisk å vinne slopestyle konkurransen, sier Wahlstrøm.

– Frank lander et bra run idag hvor mange sliter med farten. Han valgte å gjøre høyre 10 istedenfor 14, og ble belønnet for å gjøre et teknisk godt utført run. Jeg gleder meg til å se utviklingen hans videre, forteller juniorlandslagstrener Simen Moestue Eie.

– Det var gøy å se våre unge utøvere i aksjon. Alle våre seks utøvere kjørte bra i kvalifiseringen, og det er utrolig kult at Frank landet runet sitt i finalen. Det gror godt i freeski-Norge, forteller landslagstrener Herman Valø Orheim.

Resultater med video fra dagens konkurranse