Raw Air tilrettelegger

Grunnleggende kunnskap og kompetanse for å kunne legge til rette for at barna kan jakte sine drømmer

Raw Air tilrettelegger tar sikte på å gi opplæring i hvordan man på en god måte kan være forelder/trener med et mestrings – og utviklingsperspektiv. Aktivitetene skal baseres på glede, og læringen skal foregå gjennom å erfare, utvikle, mestre og utfordre. Det vil være fokus på Skiforbundets Utviklingsmodell – hopp (SUM – hopp), og grunnleggende prinsipper for hvordan man kan trene fysiske, tekniske og mentale ferdigheter hos barn og unge på en hensiktsmessig måte. Kurset tar også opp på hvilken måte en forelder kan være mest mulig støttende for barnet/ungdommen og for treneren

Mål

Gi en grunnleggende innsikt i Skiforbundets Utviklingsmodell, innsikt i hvordan fysiske og tekniske ferdigheter kan trenes på en hensiktsmessig måte. Gi foreldre et bedre grunnlag for å ivareta de psykiske og sosiale egenskaper for utøvere på begynnernivå, og å ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.

Målgruppe

Foreldre og trenere for barn. Ingen forkunnskaper kreves. Ingen nedre aldersgrense

Omfang
Kurset består av 2 + 2 timer teori, og utgangspunktet er å gjennomføre kurset på de største samlingene vi har rundt omkring i hopp-Norge som f. eks den årlige Storsamlingen i Oslo. Påmelding til kursene vil foregå på den aktuelle samlingen.

Vi vil også ha en variant av kurset som er litt mindre i omfang, slik at det også kan gjennomføres Raw Air tilrettelegger – kurs i forbindelse med klubbesøk fra NSF – hopp.

Timefordeling

Skiforbundets Utviklingsmodell – hopp (SUM – hopp) 30 min

Læring og utvikling 20 min

Grunnleggende prinsipper i hoppets forskjellige faser. 40 min