Hopp til innhold

Barmark

Aktuelt

Hoppevarianter

Øvelsene kan gjøres som enkeltøvelser eller de kan settes sammen som en serie: Hoppe slalåmhopp, hoppe med samlede bein, splitthopp, høye kneløft, hink, telemarkshopp, løpe 4 steg og hoppe så høyt du kan, hoppe på et bein framover, bytte bein annenhver gang, hoppe 4 hopp og se hvor langt du kommer, gå tilbake til startlinja og prøv om du kan slå deg selv. Antall hopp vil variere ut ifra alderen på utøverne

Ballsisten

Vanlig sisten der du "gir" sisten videre ved å kaste ballen på noen. Bruk etter hvert flere baller (økt aktivitet). Husk å markere området aktiviteten skal foregå innenfor.

Gruppelengdehopp

Hvilket lag hopper lengst i stående lengdehopp? Del i lag. Andremann starter der førstemann landet, osv til alle på laget har hoppet. Marker den totale lengden og la neste lag hoppe. Gjennta 4-6 ganger varier med å hinke på høyre bein, deretter venstre bein ol

Skimix oppvarming

Ledes av trener: - Gå diagonalgang - på signal 10 dobbeltak - løp diagonalgang - Skøytegang - slalåm - nedslagshopp Kan utvides med "slopestyle" railer/benker på hodet osv.

Terningstafett

Terningstafett: TERNINGER+TENNISBALLER a. Ski og barmark: 2 eller flere pr lag: ett kast, terningkast 6 gir en tennisball, ta med tennisball tilbake til veksling, aktiviteten er ferdig når det ikke er flere tennisballer igjen. b. Gjennomføres i forskjellig terreng, legg terningene på enden av ei flate, bakketopp, bakkebunn osv.

Teppebrikker: med ball

Alle deltakerne har brikke enten under en fot eller under begge. Alle har en ball hver som de spretter mens de beveger seg rundt i salen.Hver gang du får øyekontakt med en annen deltaker sentrer du ballen til den personen. Salen er delt inn i tre firkanter. Alle starter i den første firkanten med en ball hver som de spretter. Alle skal prøve å slå bort de andre sin ball samtidig som de skal forsvare sin egen ball. Mister de ballen går de videre til neste firkant, mister de ballen der, går de videre til den tredje firkanten. Klarer de å ta bort en annens ball inden tredje firkanten kan de gå tilbake til den første firkanten igjen. På den måten vil det alltid være noen i alle firkantene.

Tautrekking

Lagene skal prøve å dra hverandre over en markering med et tau. Best av tre drag. FERDIG - DRA!! Variasjon: Begge lagene står 5 m bak tauenden. På en startkommando springer førstemann fram, tar raskt tak i tauet og prøver å dra motstanderen over markeringen

Troll og stein

En eller to er troll - byttes ofte De som blir tatt blir sittende i hockey (eller kryper sammen som en stein. De blir fri ved at en annen "hopper" bukk over dem. på ski "kjører" over dem Avgrens området med markører.

Supersprint på rulleski

5 hurtighetsrykk i ulike terrengtyper. Rykktid: 15 sek God pause (1-2 min). Ikke fortere enn at man mestrer teknikken.

Rydde området sitt

To lag har hvert sitt like store områder, de har like mange gjenstander (tennisballer, klesklyper, kinahatter, erterposer og lignende.) i løpet av en gitt tid skal de legge alle gjenstandene over på motstanderens område, det er bare lov å ta en ting om gangen

se flere nyheter
NIF-EPI02, 02