Arrangere telemark-konkurranse?
Her finner du sjekk-liste og relevant informasjon som arrangør.
OPPLÆRINGSVIDEOER BRUKERMANUALER OG SKJEMAER REnnreGLEment
INFORMASJON OG INVITASJON
Invitasjon må også rettes til andre enn utøverne. Ønsker du hjelp med å distribuere informasjon om kommende renn, ta kontakt med sportssjef for NSFT: bjorn.espen.aase@skiforbundet.no
Flere kanaler kan brukes:
- NSF Telemark (NSFT) sine hjemmesider
- Skikrets/klubber sine hjemmesider
- Sosiale medier (Instagram, Facebook)
- Core Media (www.friflyt.no etc.)
- E-post
- Lokalavis
PÅMELDING/LISENS
Hvis utøverne selv skal kunne melde seg på, må rutinene være så enkle som mulig. NSF har rutiner og systemer for påmelding, ta kontakt med den aktuelle skikretsen for brukertilgang og opplæring i Sportsadmin (Min Idrett).
- Påmeldingssystem
- Påmeldingsfrist
- Online betalingssystem
- Alle utøvere må ha lisens for å kunne delta - dette må sjekkes av arrangør
- Det er utøver sitt ansvar og ha lisens på plass før renn
STARTLISTE
Startlister gjør konkurransen interessant for utøvere og publikum.
- Skriv ut lister fra sportsadmin
- Distribuer til starter, dommer og speaker
ARENA
Arena utforming er viktig for både utøvere og publikum. En arena skal se annerledes ut på arrangement enn på trening.
- Speaker
- Lyd, musikk
- Sikkerhet
- Attraktiv arena (Arena-pakken)
- Tydelig informasjon
- Resultatservice
LØYPE
Viktig å starte med løypen i god tid før arrangementet. Passe på at det er nok snø og andre matetriell er på plass. Særdeles viktig å ha reipelykkje klar i god tid.
- Løype må være klar til eventuell treningsdag
- Testet
- Sikkerhet
- Inneholde de elementer som skal være med i en telemarksløype
- Klassisk, sprint, parallell, fjelltelemark
- Info om løyper finnes på skiforbundet.no/anlegg
GJENNOMFØRING
Konkurranseformen og klasseinndelinger er bestemt av regelverket. Men mye kan likevel gjøres:
- Gjør konkurransen så kompakt som mulig. Tid og areal. Angi tydelig når de ulike klasser starter. Gi tydelig informasjon!
- Tilby andre aktiviteter til publikum og deltakere når de ikke konkurrerer.
- Gjennomfør premieutdeling så fort som mulig etter konkurransen er avsluttet.
- Prøv ut nye konkurranseformer og modeller for gjennomføring i konkurranser der det er mulig. Ta gjerne med utøverne på slike avgjørelser og ideer.
SOSIALE AKTIVITETER
For mange blant publikum er den sosiale aktiviteten like viktig som konkurransen.
- Mat
- Underholdning
- Møteplasser
- Leker
PREMIEUTDELING
Premieutdeling bør foregå så kort som mulig etter konkurransen.
- Resultatlister
- Speaker
- Premier
- Premieringsarena
- Utdelere
RESULTATLISTER
Resultatlister bør kopieres i et tilstrekkelig antall eksemplarer og distribuer så fort som mulig.
- E-post
- Nettsider
- Facebook sider
- Media
TELENORKARUSELLEN
Ett godt tips er å søke om å bli arrangør av telenorkarusellen, vist man skal ha barneskirenn. Da får man alt av nødvendig materiell.
SE TELENORKARUSELLEN FOR MER INFO
CHECK LIST
- Informasjon og invitasjon
- Påmelding - Startkontigent ref. gjeldene takster
- Startliste
- Arena
- Løype
- Gjennomføring
- Sosiale aktiviteter
- Premieutdeling
- Resultatlister
DE 8 S-ER
#1 SPENNING
Aktivitetene skal være varierte og utfordrende. De skal veksle og være dristige. Stimulere og sette krav. Gjerne med positiv dramatikk.
#2 SPONTANITET
Færre mil og mer impuls.
Når – og så lenge – de har lyst. Kortere doser av hver aktivitet. Brått og momentant. Der og da.
#3 SENTRALT
Avstanden til aktivitet må være kort. Nær og lett tilgjengelig.
#4 SELVSTYRING
Vi må gi utøverne frihet til å bestemme selv. Mulighet til å påvirke og ta ansvar. Uavhengig av voksne.
#5 SAMARBEID
Vi må legge til rette for samarbeid mellom ungdom og voksne. Skape allianser med konkurrenter. Utvikle tilbud ved å kommunisere.
#6 SOSIALT
Et sted å være – en sosial møteplass. Mer enn bare trening og konkurranser. Trivsel uansett ferdighet. Få være med i gjengen.
#7 STÆSJ
Utstyr, klær og effekter betyr mye for unge utøvere. Å stå på ski skal være tøft og kult. Rimelig lekkert. Heilt rått…
#8 SEX
Jenter og gutter vil være sammen. De ønsker å se og bli sett. Akkurat slik de har det ellers. Opptatt av mer enn bare ski.